2020. január 30., csütörtök

Téli csoda - OKT 18. szakasz Nógrádtól Ősagárdig


Újabb kétnapos téli kéktúra, egészen más körülmények. Egyrészt a hideg, egész nap fagypont körüli, ködös és zúzmarás időjárás miatt, másrészt mert egy nagy környezettudatos lépéssel tömegközlekedésre váltottunk. Szégyelltem magam már egy ideje, hogy autóval visznek a kezdőpontra és jönnek értünk a célba, és végül megérett bennem a döntés, hogy az új évben ahol csak lehet, úgy szervezem meg a túrázást, hogy tömegközlekedéssel tudjunk menni. Ennek a főpróbáját tartottuk a rövid vértesi idei első túránkon, amikor kiderült, hogy legközelebb bizony alaposabb szervezésre lesz szükség.
Ezzel a tapasztalattal álltam a januári kétnapos túrához, jó előre megtervezve, A és B verzióval az oda-és visszaútra is. Egy dolgot hagytam ki: a szállást. Naivan azt hittem, hogy a katalinpusztai turistaszállásra csak úgy beesve is jut nekünk egy-egy ágy. Még jó, hogy két nappal indulás előtt odatelefonáltam, és kiderült, hogy csoport tartózkodik a szálláson hétvégén, egy hely sincs. A szendehelyi Szepi fogadóban szerintem csak azért segítettek ki, mert megemlítettem, hogy a kék túrán érkezem gyerekkel, a hely ugyanis esküvőkre specializálódott, online nem is lehet szállást foglalni nálunk, mi voltunk az egyetlen vendég.
Székesfehérvárról Nógrádra vonattal két átszállással és közben budapesti tömegközlekedéssel lehet eljutni: egy vonat a Déli pályaudvarra, metró és metrópótló autóbusz után a Nyugatiból egy másik vonat Vácra, onnan pedig egy kis Bzmot szerelvény hegyek között, völgyek között Nógrádra. 6:41-es indulással 9:14-re már meg is érkeztünk, tulajdonképpen egyáltalán nem is rossz!




A vár megtekintésével kezdtük, ez ugyan nincs rajta konkrétan a kék jelzésen, de ha Nógrádon jársz, ne hagyd ki. Főleg akkor ne, ha nincs olyan köd, mint amilyenben mi látogattuk meg – egyedi látványban volt részünk, sejtelmesen magasodtak a kőfalak és alattunk felhőbe burkolózott a falu. A Börzsöny hegyeiből egy domborulat nem sok, annyit se láttunk, de tudtuk, hogy ott vannak!  Visszaereszkedtünk a vasútállomás felé, és megkezdtük az utat kifelé a faluból, most már valóban a kéken. A falut elhagyva a mezőkön túl a vonatból már látott zúzmarás erdő terült el előttünk, sokáig kísért egy raj szajkó, meglepően sok élt itt.


Az út végig lassan emelkedik a Kis Kő-hegy nyergébe, majd onnan a Nagy-kő-hegyre, közben keresztez két patakot és azt a vasútvonalat is, amin Nógrádra érkeztünk. Ahogy felfelé haladunk, a fákon egyre vastagabb a zúzmara, Csongor azzal játszik, hogy a botjával leveri az út fölé hajló ágakról: hóesést csinál. A Kis-Kő-hegyi nyereg fölött találtuk az első befagyott pocsolyákat, innentől a játékba bekerült a korcsolyázás is, persze korcsolya nélkül, nevezzük pocsolyákon csúszkálásnak.



Talán ez volt a legeslegszebb erdőrész, szemünk-szánk elállt a csodálkozástól, igazi winter wonderland tárult elénk a vastagon zúzmarás fákkal. Kapaszkodni kellett a bottal, mert bizony sokszor csúszós is volt az ösvény.
Már közel jártunk a Nagy-kő-hegy csúcsához, amikor mellettünk az erdőben hangos csörtetés verte fel a csendet. Megálltunk egy kicsit, feszülten várakoztunk, de velünk ellenkező irányba távolodott a hang. Vajon mi lehetett? Épp ezt megelőzően emlegettük, hogy nem szívesen futnánk össze ebben a csodás, néma téli erdőben vaddisznóval – lehet, hogy ők kerültek el minket?
Felérve a Nagy-kő-hegyre a Lokó pihenőnél egyedülálló kilátás fogadott. 


Egyedülálló, mert ilyet tényleg nem mindennap látni. A közeli fák zúzmarás lombján túl ki lehetett venni alattunk a ködben halványan egy-egy házat, és azt is tudtuk, hogy a köd mögött valahol ott a Dunakanyar, a Pilis és a Börzsöny hegyei is. Megnéztük a turistakalauzban, hogy mit kellene látni, bár én tényleg szeretem ezeket a helyzeteket – tiszta időben, végtelen kilátással sokan kirándulnak szívesen, úgy sokan látják, így viszont csak kevesen, azok, akik ködben is túráznak. Érdemes, egészen különleges hangulata van.


A pihenőben kényelmesen elfogyasztottuk elemózsiánk egy részét, ez már tulajdonképpen az ebéd volt, majd megkezdtük az ereszkedést Magyarkút felé. Kevésbé izgalmas, széles erdei utas szakasz sok jeges pocsolyával továbbra is, madármegfigyeléssel és meséléssel szórakoztattuk egymást mindaddig, amíg a hirtelen meredeken lejteni kezdő ösvény tetején meg nem láttuk Magyarkút házait. Valamikor a Nagy-kő-hegyről lefelé tartva elhagytuk a zúzmarás erdőt – igazi zúzmarahatár van, olyan, mint a hóhatár, később le is fotóztam – és most rögös, sáros talajjal a talpunk alatt botorkáltunk lefelé. Egy patakon átkelve fakitermeléshez érkeztünk, de ott már láttuk Magyarkút szélét, és jó sok embert is  - a Kocsma a pipáshoz tele volt, kint fogyasztottuk el a teánkat is.


Amíg pecsételtük és megnéztük az Irma-kutat, mellettünk egy pár azt mesélte, hogy itt Magyarkút felett farkascsapattal találkoztak, abba is hagyták a túrájukat. Nem a kéken történt, mutatták, hogy merre. Élek a gyanúperrel, hogy aranysakál lehetett ennyire közel a településhez, bár a Börzsöny szélénél járunk, farkas is előfordulhat akár – mi nem futottunk össze velük.

Zúzmarahatár

Magyarkút után széles erdészeti úton, patakmederben haladtunk nagyon lassan emelkedve. Az út mellett egyre-másra ágakból összeállított kunyhókat hagytunk el, hevenyészett menedéknek, bivakhelynek tűntek, Csongornak meg is lódult a fantáziája, terveket szőtt arra, hogy mit csinálnánk, ha itt az erdőben érne az éjszaka. Mohára hajtanánk a fejünket, és ő kiakasztaná a pulcsiját a kunyhó nyílására ajtónak. Biztosan izgalmas kaland lenne ez is, de azért én jobban örültem volna annak, ha még világosban a szállásunkra érünk. Nem is volt gond ezzel az utolsó néhány kilométerrel, bár a Szendehely előtti emelkedők már igazán nem hiányoztak – ez már ízelítő volt abból, ami másnap vár ránk. A zúzmarás falut megpillantani gyönyörűség volt, aztán még egy hosszabb séta a szállásig. Ezen a hétvégén nem volt esküvő, egyedül voltunk az egész emeleten, és az étteremben kifejezetten finom, meleg vacsorát fogyasztottunk.

Így láttuk meg a falut

Mivel másnap Ősagárdról busszal terveztünk hazaindulni, pontosan meg kellett tervezni az indulást. Én lettem a kerékkötője, ugyanis valamiért éjszaka órákig csak forgolódtam, emiatt aztán reggel elaludtam. Csongor már rég indulásra kész volt, amikor én kapkodva öltöztem és pakoltam. Az ajtón kilépve pedig jégpályán találtuk magunkat – az éjjel ónos eső esett. Ennek nem örültem, egészen komolyan felmerült bennem annak a lehetősége, hogy visszafordulunk, Szendehelyen felülünk egy buszra és irány haza. Annyi esélyt adtam a túrának, hogy ha az erdőig eljutunk, ahol már nincs aszfalt, akkor döntöm el az ottani viszonyok alapján. Az úton és a faluból kivezető kerékpárúton úgy haladtunk, hogy a talpunkon álltunk, nem léptünk és a bottal hajtottuk előre magunkat a jégen, vicces volt. Amikor elértük a Lósi patakot és a Katalinpusztára vezető erdei utat, a csúszás majdnem teljesen megszűnt. 

A fagyos Lósi-patak

A talaj részben elvezette az ónos esőt, a ráfagyott réteg vékony és egyenetlen volt, körültekintően ugyan, de járható. Attól még mindig tartottam, hogy a Naszály magasabb régióiban veszélyesebb lesz, de egyelőre nem láttam indokoltnak visszafordulni. Útközben azt is újra átbeszéltük Csongorral, hogy ha velem történik valami, és neki kell segítséget hívnia, mi a teendő.

Látjátok a trollokat?


Ahogy egyre feljebb haladtunk, úgy lett egyre járhatóbb a hegy, már ami a jeget illeti, mert a Naszály meredek kapaszkodói persze nem könnyítették meg a haladást. A zúzmarahatártól felfelé egyre fehérebbek lettek a fák, sok hullott zúzmara segítette a tapadást, a csúcs közelében már hó is volt. A Naszály nem adja magát könnyen, én már ismertem, Csongornak most kellett megtapasztalnia – szükség volt a biztatásra és a csokira, és megint igaz volt, hogy az izgalmas terep – keskeny partoldalak, sziklás ösvények – jobban motiválja, akkor is, ha nehezebben legyűrhető. A függőhíd csupa jég volt, külön-külön mentünk át úgy, hogy a bot csak lógott a csuklónkon, a lábunk inkább csak támasztékul szolgált, inkább a két karunkkal kapaszkodva húztuk át magunkat, Csongornak vissza is mentem segíteni.



A csúcsra érés most igazi katarzis volt, tényleg megdolgoztunk érte. Szerencse, hogy terepfutó múltam van és érkeztem már én is a Naszály csúcsára futva, mert különben talán megalázónak is éreztem volna a nem sokkal utánunk egy helyes németjuhásszal felérő futó könnyed mozgását – azért ő is lihegett egy kicsit. Csongor kért még egy szendvicset, én most nem voltam éhes, aztán megindultunk a másik oldalon lefelé. 

Erre már nem ismertem az utat, számomra is meglepetés volt, hogy mennyire lesz szintes. A lefelé tartó út eleje a Kalapos-kőtől való euforikus ereszkedésünkre emlékeztetett, Csongor konkrétan futott, én itt kezdtem elhinni, hogy nem reménytelen Ősagárdon elérnünk a korábbi buszt. Viccelődtünk a „kilátáson”, ráztuk magunkra a zúzmarát, csodáltuk a vastagon fehérrel borított fenyőfákat. 


Ezen a környéken a sokat szidott kéktúrás jelzőtáblák helyett korrekt, helyi táblák vannak olyan információkkal, amikre bátran lehet alapozni, ezekből tudtuk, hogy közeledik Ősagárd. Nagy emelkedő már nem volt az úton, ami egy-két szántófölddel a falu felett bukkan ki az erdőből, majd egy rövidke erdősáv erejéig újra visszatér, hogy aztán már csaholó kutyák, fagyos füvet kapargató kecskék és egy hatalmas, jégcsapokká merevedett ágú fűzfa mellett megérkezzünk a házak közé. Elhaladtunk a kéktúrások között már-már ikonikus ház mellett, aminek sílécekből van a kerítése, és mivel meglepetésemre a busz indulása előtt másfél órával megérkeztünk, pecsételés után végigsétáltunk a falun kocsmát keresve, vagy legalább egy meleg helyet, ahová behúzódhatunk. 




Kocsma közel s távol nincs, a templom zárva, már azon gondolkodtam, hogy becsöngetek valahova, ahol fényt látok, hátha beengednek egy órácskára a nyolcéves gyerekkel, amikor egy biciklit toló néni azt a tanácsot adta, hogy menjünk a faluházhoz, a férfi mosdó nyitva van, kulturált, fűtött, leülhetünk, melegedhetünk. Ide húzódtunk be, a felfújható ülőpárnáinkra ültünk, megettük a maradék szendvicset, csokit, lejelentkeztünk otthon, és vártuk a buszt. Ezúton kérünk elnézést a tényleg tiszta és kulturált mosdó üzemeltetőitől, sajnos a bakancsunkról leolvadó sár ott maradt a járólapon. Hálásak voltunk a fűtött menedékért!
Ezután jött még a jó három órás hazaút: kényelmes busz Rétságra, majd onnan zsúfolt és borzasztóan túlfűtött csatlakozás Újpestre – a szomjhalál szélén kapaszkodtunk le a szaunának is beillő buszról. Pótoltuk a vízkészleteinket, és keresztül metróztunk és metrópótlóztunk a fővároson, a Déli pályaudvar aluljárójában még megjutalmaztuk magunkat almával és csokival, és A kis herceget mesélve vonatoztunk haza Székesfehérvárra.
Fontos tapasztalat, hogy a hidegben több erőfeszítés túrázni, mintha a szervezet nagyobb energiát fordítana a test melegen tartására, ezért jobban fáraszt a gyaloglás. A kétnapos túra összesen volt 32 kilométer, ősszel, sőt még decemberben is simán megtettünk ennyit egy nap alatt. A réteges öltözködés nagyon bevált ésa felfújható ülőpárnának is hasznát vettük, bot nélkül pedig már soha nem indulnék el.

OKT Nógrád-Ősagárd
17+15.07 km, 463+624 m szint

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése