2019. december 30., hétfő

A Kőszegi-hegység lábánál - OKT 1. szakasz

Ha tartani akartam magam a tervhez, és el akartam érni az idei nagy túracélomat, hogy év végéig befejezzem az OKT nyugati felét, és eljussak Írottkőre, akkor a novemberi után egy decemberi hétvégére is szükség volt, amikor mindkét nap túrázunk. Ez alkalommal picit kevesebb kilométert tett ki az össztáv, viszont azt is előre ki kellett találni, hogy Írottkő után hol fejezzük majd be a túrázást. De erről majd később, kezdjük a túra elején a beszámolót.

December 14-én már csak egy hét van vissza a téli napfordulóig, ez a legrövidebb nappalok egyike. Nagyon korán kellett hát kelnünk, ha időben el akartunk indulni ahhoz, hogy lehetőleg minél kevesebbet kelljen sötétben gyalogolnunk. Nyolc órakor már az Abláncmalomnál tett ki Péter. Mindig elcsodálkozom rajta, mennyire más képet mutat egy-egy hely egész napos gyaloglás után megérkezve, borús időben, félhomályban, vagy napos téli reggelen, frissen, kiindulási pontként. Most barátságos, ragyogó hely volt az az erdő, ami a legutóbbi túra végén már nem tűnt bizalomgerjesztőnek. Szerencsénk volt, gyönyörű, tiszta téli időt fogtunk ki felszálló párákkal és lepelnyi hóval.

Amit csak láttunk, mindent megcsodáltunk: a fákon átsütő nap fényét, az Ablánc-patak hídját, a vakítóan ragyogó szántóföldeket. Nem kellett sokáig várni az első két aznapi őzünkre se. Az erdőből kiérve picit több lett a hó, keményebb a jég a pocsolyákon, olvasni lehetett a lábnyomokból és fürkészni a látóhatárt: aki először meglátja a Kőszegi-hegységet, az nyer! Dércsípte csipkebogyót szüreteltünk, felmásztunk a magaslesekbe (újabb nyolc őz!) és meg is volt a jutalmunk, tisztán és meglepően közel tornyosult előttünk a hegység.

Így láttuk meg először a Kőszegi-hegységet

Hat kilométernél értük el Kincsédpusztát, kereszteztünk egy kocsiutat, és a túloldalán újra betértünk az erdőbe. Távolról rendszeresen lövéseket hallottunk, de mivel sehol nem láttunk erre utaló kiírást, nem jutott eszembe, hogy vadászokkal találkozhatunk. Mint kiderült, hiba volt – de erről is később bővebben.

Kincsédpuszta előtt és után, itt volt a legtöbb a hó

Ezen a szakaszon egyelőre véget értek a környékre jellemző hosszú egyenesek, kanyarogtunk az erdőben, utólag a szintrajzon látszik, hogy ez már bizony a Kőszegi-hegység lába, ha nem is erőteljesen, de folyamatosan emelkedik az út. Tömörd előtt már mindketten nagyon vágytunk már Csongorral egy kis pihenőre és meleg innivalóra. Biztos voltam benne, hogy van a faluban egy kocsma, melyikben nincs? Hát ebben. Megtaláltuk a pecsétet, mentünk tovább, kerestük a faluközpontot, a templom-kocsma-vegyesbolt háromszöget, de nem találtuk. Nagyon szép falu egyébként, két Chernel-kastéllyal – a kisebb jobban látható már a falu szélén, a nagyobb egy park közepén áll.

Az egyik Chernel-kastély

Minket azonban a kocsma érdekelt, de az nem volt. Mielőtt a kéken a falu utolsó utcájára fordultunk volna, meg is kérdeztük, hogy akad-e itt hely, ahová beülhetünk egy forró italt meginni, és megerősítést kaptunk abban, hogy nem akad. Így hát letelepedtünk az egyébként nagyon szépen kialakított pihenőhelyre, és megelégedtünk a szendvicseinkkel és a vizünkkel. Picit át is fáztunk, a faluból kifelé igyekeztünk tempósabb gyaloglásra váltani és újra átmelegedni.
A falu utolsó utcája a Dózsa György utca – Csongor megkérdezte, miről is híres ő, és így kiderült, hogy a kisfiamat érdekli a történelem. Sok jó beszélgetéshez adtak ezután táptalajt a híres emberek, én meg élveztem, mi jön ki abból, ha Csongor elképzeli, mi lett volna, ha ő is ott van egyes történelmi eseményeknél – nagyon színes történeteket tud kieszelni!

Talán az első igazi emelkedő volt ez hosszú ideje, ahogy elhagytuk a falut. Röviden letértünk róla, hogy megnézhessük a Szent Ilona-szobrot, nem sokkal később jött a Gradics-forrás, meg is kóstoltuk a vizét. Ezután a látnivalókban bővelkedő rövid szakasz után azonban visszatértek a jól ismert hosszú egyenesek, derékszögű kanyarok, és a nap is elbújt a felhők mögé, szürke ég borult ránk.

Mesélve, beszélgetve baktattunk hol lomboserdőben, hol fenyvesben, időnként továbbra is lövéseket hallva – amíg egyszer csak utunkat nem állta egy kisbusz. Közelebb érve ki is szállt belőle egy férfi, és közölte, hogy nem lehet továbbmenni, az országútig terjedő területen hajtóvadászat van, fél-egy órát legalább várnunk kell. Sajnos a várakozási pontról nem lehetett odalátni, ahol a vadászok gyülekeznek, amikor a vadászatnak vége, neki pedig nem telefonáltak időben, mire szóltak nekil, már hosszú perceket várakoztunk feleslegesen. Emiatt beleegyeztem, hogy a következő derékszögű kanyarig elvigyen autóval. Ez az egyetlen ilyen esetünk a kéken, és mivel egy nyolcévessel voltam az erdőben, és világosban szerettünk volna Kőszegre érni, úgy döntöttem, hogy ez a néhány száz méter belefér.
Az utat őrző férfi azt mondta, amikor erről a területről elmennek, ebédelni fognak, és körülbelül másfél órányi szünet után fogják hajtani az út túloldalát. A térképet megnézve úgy számoltam, ennyi idő alatt átérünk a kérdéses szakaszon Csongorral. Nem is vesztegettük az időt, elfogadtuk, hogy így alakult, és sietősre vettük a tempót. Jelen esetben jól jött, hogy nem túl látványos, sík szakaszról vot szó – még egy szarvast azért láttunk itt a várakozás alatt.
Az első csalódás ezután ért, amikor bőven időben elértük az országutat, átkeltünk rajta, és a túloldalon újra elállták az utunkat. Most egy másik férfi tájékoztatott ugyanerről – hajtóvadászat, nem lehet továbbmenni, egy-másfél óra. Itt már nem voltam teljesen higgadt. Nem is amiatt, hogy belefutottunk egy vadászatba, ez az én hibám is, mert nem néztem utána – bár hozzáteszem, utólag sem volt könnyű megtalálni az információt az erdészet honlapján, az erdőbe vezető utakon pedig nem szerepelt kiírás. (Egy keresztező piros jelzésen láttunk zárt sorompót, rajta szabályos figyelmeztetéssel, a kéken nem.) Inkább amiatt, hogy ha az első férfi információja igaz, akkor gond nélkül átérünk, és a vadászat már mögöttünk fog zajlani. Kerülőutat kerestünk a térképen, és találtunk egy lila Mária jelzést, amelyen, ha Kőszegnek hátat fordítunk, elvileg az érintett szakaszt kikerülve juthatunk a kék egy későbbi pontjára. Lehet, hogy még akkor is tart a vadászat, de legalább az idő telik, és már nem kell majd annyit várnunk. Meg aztán addig is gyalogolunk, nem fázunk. Így rátértünk erre, bizony már egy kicsit dohogva az orrunk alatt, de végülis nem bántuk. Láttunk egy Mária-szobrot és egy kápolnát, amit amúgy nem láttunk volna – aztán a kápolna után egyszerűen eltűnt a lila jelzés. Bekerített terület volt mellettünk, a térkép szerint a jelzés átment rajta, de a valóságban nem találtuk meg. Csongor nagyon elkeseredett, és engem is bántott a dolog, de nem volt más hátra, vissza kellett mennünk a műútra. Mire a kék kereszteződéséhez értünk, így is eltelt a másfél óra, arra számítottunk, hogy talán már ott sem lesznek.
De ott voltak. Egy harmadik autó, egy harmadik férfivel, egy harmadik információval: szerinte még legalább egy-másfél óra... Itt már annyira dühös voltam, hogy elsírtam magam, meg szegény Csongor is. Az utolsó egyenes szakasz, aztán egy kanyar és Kőszeg, összesen 6-7 kilométer volt előttünk, amiből csak a rövidebb, egyenes rész érintett. Tény, hogy utána kellett volna néznem, telefonálnom az erdészetnek és a lehető legtöbb információt megtudnom, az is lehet, hogy akkor egy másik dátumot választottunk volna. De hogy három ember ugyanarról a vadászatról hogy tud három teljesen különböző információt mondani...?!

Nem volt más választásunk, elindultunk az aszfalton Kőszeg felé. A távunk meglett, sőt a lila Márián tett kitérővel hosszabb is, mintha tudunk a kéken menni, de a tényleges teljesítés örömét elvesztettük. Remélem, így is érvényes lesz, de szívesen le is járom ezt a szakaszt még egyszer. Amint beértünk a város szélére, a kék kereszt jelzésen haladtunk tovább, és kerestük, hol jön be a kék. Meg is találtuk, és legalább a belvárosba és a várhoz a pecsétért a kék jelzésen érkeztünk. Bepecsételtük, majd megkerestük a szállásunkat. Ez a Várkör Panzió volt – a Kékszállás.hu oldalán Fogadó a Kóbor Macskához néven szerepel, és ez a felirat is látható nagyban az épület oldalára festve. Nagyon érdekes élmény volt az üres panzióban a recepcióra tett kulcsokkal elfoglalni a szállást, telefonon értekezni a a tulajjal, majd másnap reggel ugyanígy elhagyni – bizalomra épülő, mégis kicsit rideg megoldás nekem. A szállással magával nem volt gond, kényelmes, tiszta, volt ágy és meleg víz, több nem is kell. Ráadásul a belvárosban található, alig néhány percre a Hősök tornyától és a Fő tértől, így miután kikeseregtük magunkat a túra balul sikerült vége miatt, és Pétert is felhívtuk elpanaszolni az eseményeket, úgy döntöttünk, megvigasztaljuk magunkat az adventi vásárban.

Kőszegi advent

A belváros gyönyörű, ezt mindig is tudtam, nem először járok Kőszegen, de karácsonyi kivilágításban először láttam, és különösen szép. A téren tüzek égtek, forraltboros házikók kínálgatták az italokat, és zene szólt. Koccintottunk a kis túrapoharunkkal, én forralt bort kaptam, Csongor gyerekpuncsot, sütit is ettünk és spirálkrumplit, feltöltődtünk zenével és szépséggel, így aztán a nap mégiscsak pozitív mérleggel zárt. Azt is kinéztük, hogy melyik pékség nyit vasárnap reggel is hét órakor, hogy tudjuk, hol költjük el másnap a reggelit, és miután mindezzel megvoltunk, korán nyugovóra tértünk a szállásunkon.
Hosszúra sikerült ez a beszámoló, akárcsak a túra, amiről szól. A következő részben megmásszuk a Kőszegi-hegységet és megkezdjük a Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kék Túrát is, de ez már egy másik blogbejegyzés lesz.