2020. június 18., csütörtök

Esőben a Vértesben - OKT 10. szakasz

Szünetelt a blog és szünetelt a túrázás is, eleinte az előző posztban leírtak miatt – mi tényleg szigorúan vettük a karantént – azért május elején kiszabadultunk a közeli dombokra a gyerekekkel, aztán egyre hosszabbra nyújtottuk a kutyasétáltatásokat, bejártuk a közvetlen környezetünket és figyeltük, ahogy kitavaszodik. Azt sajnálom, hogy az erdőben kihagytuk a tavaszt, de ennek már nem annyira a szigor volt az oka, hanem a hosszúra nyúló otthonoktatással együtt járó kimerültség – egyszerűen nem volt bennem energia, hogy kilométereket gyalogoljak az erdőben. Zöldben lenni és pihenni, valamelyest feltöltődni meg a saját kertünkben is tudtam.
A múlt hét végével azonban kitört a vakáció, és mi azonnal be is terveztük Csongorral a nyári túrák egy részét, legalábbis a hosszabbakat. Most úgy állunk a kékkel, hogy nekem megvan Írottkőtől Ősagárdig egyben az egész. Csongornak viszont „csak” Ötvöstől Írottkőig, Nógrádtól Ősagárdig, valamint a Vértesben Csókakőtől Gántig van meg, plusz mindkettőnknek a tavalyi őszi szünetben szerzett mátrai pecsétek. Ősagárdról egy többnapos túra keretében tervezünk majd továbbhaladni keletre a nyáron, addig pedig a rövidebb és közelebbi szakaszokkal vesszük fel újra a kék fonalat. Azaz folytatjuk a Vértesben egynapos túrákkal.
Az első ilyet két napja ejtettük meg, amikor már napok óta sokat esett, sőt aznapra is záporokat jeleztek elő, de a régi közhely szerint nincs rossz idő, csak rossz öltözet – nekünk már annyira hiányzott a túrázás, hogy néhány zápor és némi sár nem tarthatott vissza. Gánton folytattuk, a tömegközlekedéshez egyelőre nem tértünk vissza, a közelség miatt Péter elvitt autóval, és értünk is jött a túra végére.
Gánton nem volt könnyű öt hónap után megtalálni, hogy pontosan hol is folytatódik a jelzés, még amikor már megvolt, és haladtunk a legelők mellett a faluból kifelé, akkor is többször ellenőriztem, hogy jó irányba megyünk-e, annyira hasonlított arra az útra, amelyek beérkeztünk januárban.
Természetesen Gánton pocsolyába gázolással kellett kezdeni

Óriási területen elszórtan tehenek legelésztek, és elkerültünk egy hatalmas tölgyfát is, amíg végül beértünk az erdőbe. Csongoron azt éreztem, hogy nem is annyira maga a túrázás hiányzott neki, mint az a többórás intenzív együttlét csak kettesben, amit a túrák adnak, és hogy kiadhassa, ami a fejében kavarog. Biztosan meséltem már, hogy ő mesél, tele van a feje történetekkel, amiket mi mesélünk neki, amiket olvas és amiket tapasztal, azokat a fantáziájával összegyúrja. 14 kilométeren át tartott szóval szinte folyamatosan, és közben meglepően tudott figyelni a természetre is, mindent észrevett.

A természet buja zöld, a levegőt harapni lehetett, olyan párás volt. Még Gánton kapott el egy kis zuhanyszerű zápor, aztán sokáig semmi. Mindszentpusztáig virágokat, gombákat és hangyákat csodáltunk, rengeteg az álganajtúró, többször láttuk őket a talajba lyukat fúrni és körülötte csoportosan tobzódni. (Mostanáig azt hittem, hogy ez a rózsabogár, de kiderült, hogy annak a lárvái kéreg alatt fejlődnek ki, ezek meg határozottan a talajba vájtak lyukakat.) Amúgy 2020-ban az év állata a tavasziálganajtúró.

Tavaszi álganajtúró

Mindszentpusztán megálltunk tízóraizni, volt szendvics, alma, csoki, víz, még száraz helyet is találtunk, ahol leülhettünk. A füzetem szerint csak 5,6 kilométer ez a szakasz, de – valószínűleg a gánti keresgélés miatt – már 7 fölött jártunk. Nem sokkal ezután kezdett esni, és enyhén, de folyamatosan ki is tartott a túra végéig, de a fák alatt szinte nem is volt érezhető, csak a tisztásokon és a rövidke aszfaltos szakaszokon. Ez az egyik leginkább erdősült szakasz, település nincs is közben, és különösebb látnivaló sem – maga az erdő az. Érdekes fák, tölgyesek, helyenként sziklák, az állatvilágból főleg a bogarak, néhány madár, a vége felé Csongor látott egy őzet is. A kedvencünk a Mindszentpuszta utáni páfrányos, a gyerekeim szerint az ilyen helyeken dínók élnek az erdőkben – ki vagyok én, hogy elvegyem az ezzel kapcsolatos hitüket? Még szép, hogy dínók élnek ott!

Érik a szamóca is, visszaemlékeztünk, hogy a télen mutattam Csongornak másutt a kis háromlevelű növénykéket, hogy ezen majd szamóca lesz késő tavasszal, most pedig lakmározhattunk belőle. Azért hagytunk a süniknek meg az utánunk túrázóknak is. A szeder virágzik, ezt majd a nyár folyamán lesz alkalmunk figyelemmel kísérni, ahogy a virág bogyóra vált, majd megérik.
Kilátásokban nem gazdag ez a túra, nincsenek magas csúcsok, találtunk azonban erdei tavat és egy térképen is jelzett, hatalmas hársfát – ezek már egészen közel voltak Kőhányáspusztához.

Az óriás hárs, a korona teteje nem is fért a képre
Nem sokkal a falu előtt volt a leggazdagabb szamócás is, innen már két marékkal vittünk apának is. Ő ott várt a kőhányási kápolna előtt, és javasolta, hogy nézzük meg a tájházat – én is javasolom nektek, hogy ne hagyjátok ki! Úgy éreztem magam, mintha a Másfélmillió lépés forgatásába csöppentem volna negyven évvel később. A tájház a tulajdonos magángyűjteménye, ahol a parasztbútorok, a hímzések és a falitányérok jól megférnek a modern élet kellékeivel, és pont ettől hiteles a kép. Nem is beszélve azokról a különlegességekről, amik a garázsban várnak a látogatóra. Nézzétek meg ti is!

Ilyenekből vár rengeteg kívül és belül is

A garázs egyik csodája - a másik meglepetés!